Login
         
Logout
 
Registracija

Referenca ~1:0 ~ U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog

Mekanske i medinske sure i ajeti

Autor :Zijad Ljevaković

 

~

Povratak na citanje Kur'ana od ajeta 1:0
Tema:Kur'an i Kur'anske sure(poglavlja)
Svi komentari na ovaj ajet
 
.....
Komentar postavio: adura
.....
...

Mekanske i medinske sure i ajeti
Prelazak Muhammeda, a.s., i prvih muslimana (ashaba) iz Mekke u Medinu ima univerzalno znacenje za poznavanje i proucavanje islama,kao i za proucavanje Kur'ana. Cinjenica prelaska Allahova poslanika u Medinu (Hidira) vidljiva je i u Kur'anu isto onoliko koliko je vidljiva u povijesnom, ali i prakticnom životu muslimana. Uostalom, prakticni život se i uzimao iz Kur'ana. Prije nego se pocne govoriti o svim specificnostima ove podjele Kur'ana moramo terminološki definirati šta pod ovim pojmovima - mekanski i medinski ajeti i sure podrazumijevamo. Pod ovim pojmom podrazumijevaju se tri terminološke odrednice:
Prva - terminološko određenje po mjestu Mekanske sure i ajeti su ono što je objavljeno u Mekki, makar to bilo i poslije Hidžre. Medinske sure i ajeti su ono što je objavljeno u Medini. U mekanske sure i ajete ubrajaju se i oni objavljeni u okolini Mekke, kao što je bio boravak Muhammeda, a.s., na Mini, Arefatu, Hudejbijji, a u medinske sure i ajete spada sve što je objavljeno u Medini i njezinoj okolini, kao što je bio boravak Muhammeda, a.s., na Bedru i Uhudu, gdje je također objavljivan Kur'an.
Ova podjela je dijelom neprecizna i ne obuhvata ono iz Kur'ana što je objavljeno izvan Mekke i okoline Mekke ili Medine i njene okoline, kao što je ajet iz poglavlja Tevbe objavljen na Tebuku,ili ajet sure Zuhruf objavljen u Jerusalemu u noći Mi'radža:
Ova odrednica podrazumijeva mjesto objave kao osnovu podjele na mekanske i medinske objave Kur'ana.
Druga - odrednica koja podrazumijeva podjelu po osnovu nacina obracanja Kur'ana
Prema ovoj osnovi, mekansko je ono što podrazumijeva obracanje stanovnicima Mekke. Pošto je u vrijeme objavljivanja Kur'ana Mekki, njezino stanovništvo živjelo u kufru (nevjernicko) ili u sirku (politeisticko), Kur'an im se obraca sa izrazom:
Ovaj pojam obuhvata i sva ostala obraćanja drugim ljudima.U kategoriju obraćanja neki ubrajaju i obraćanje Kur'ana sa pozivanjem:
Većina stanovnistva Medine su bili vjernici pa im se Kur'an obraca sa izrazom:
Kao i u prethodnom slućaju, pod ovim obraćanjem podrazumijevaju se i "druga slićna obraćanja.


Podjela po ovom osnovu je takoder vrlo neprecizna i nepotpuna jer ima veliki broj ajeta koji ne poćinju ovim izrazima, kao sto su:

Isto tako, ima ajeta koji poćinju sa: ,ali su mekanski, kao sto je slućaj u ovom ajetu iz sure EI-Hadidi, koja je mekanska,kao sto ima, takoder, medinskih ajeta, kao npr. ona iz poglavlja En-Nisa i EI-Bekara, koja poćinju ovako:

Treca - Ova terminoloska odrednica poćinje povijesnim prelaskom poslanika Muhammeda,a.s., iz Mekke u Medinu - Hidžrom kao polazistem u odredivanju sta je od sura i ajeta u Kur'anu mekansko a sta medinsko. Ovaj stav je opće poznat i najprihvatljiviji i najpouzdaniji, a obuhvata skoro sve kur'anske ajete i sure. Dakle, mekansko je ono sto je objavljeno prije Hidžre, a medinsko sto je objavljeno poslije Hidžre, bez obzira gdje je objavljeno.Ova podjela problematizira samo nekoliko ajeta koji su objavljeni u toku same Hidžre, odnosno samog puta. Poznavanje ajeta mekanskog, odnosno medinskog perioda, pomaže kod pravilnog odredivanja nasih i mensuh ajeta u islamskom zakonodavstvu - Serj'atu.
Od koristi je i kod odredivanja historije islamskog zakonodavstva. Važno je napomenuti da ova dva perioda potvrduju ćinjenicu postepenog uvodenja i postupnost kao princip Seri'ata uopce.Sta je objavljeno prije Hidžre, a sta poslije,sta je objavljeno na putu, a sta u mjestu boravka, sta je objavljeno noću, a sta danju, sta je objavljeno ljeti, a sta zimi, sta je objavljeno na Zemlji,a sta na Mi'radžu? Sve ovo pokazuje brigu muslimana prema njihovoj objavljenoj Knjizi. Davanje odgovora na ovakva pitanja odaje stupanj preciznosti koju su pokazali sljedbenici Kur'ana u istraživanju svoje Objave.
Od poslanika Muhammeda, a.s., nije ostalo nista naznaćeno sta je mekansko, a sto medinsko u Objavi, ali je ostalo od ashaba i tabi'ina. Prenosi se od Abdullaha Ibn Mes'uda, r.a., da je rekao: "Tako mi Allaha, a drugog Boga osim Njega nema,nije objavljena ni jedna sura u Allahovoj Knjizi a da ja ne znam gdje jeobjavljena, niti je objavljen ajet u Allahovoj Knjizi a da ja ne znam povodom ćegaje i zaSto objavljen. Da znam ikoga upućenijeg od mene u Allahovu Knjigu,.a da se do njega može doći na devi, sada bih uzjahao devu i posao do njega."

Bez obzira na to sto je utvrdeno da je prioritetno polaziste u prepoznavanju mekanskog ili medinskog u Objavi iskljućivo misljenje ashaba ili tabi'ina, ipak postoje potvrđena, unauci prihvaćena, pravila po kojima je moguće prepoznati mekansko imedinsko.

Pravila zaprepoznavanje mekanskih ,ajeta i sura

Svaka sura koja sadrži izraz kella je mekanska.

Svaka sura u kojoj se spominje sedida.

Svaka sura (osim EI-Bekare) koja na poćetku sadrži
harfove nepoznatog znaćenja.

Svaka sura koja sadrži kazivanja o poslanicima i proslim narodima (osim EI-Bekare).

Svaka sura koja sadrži kazivanje o Ademu, a.s., i Iblisu (izuzev ElBekare).

Većina sura u kojima se Allah, dž.s., obraca pozivom: 0 ljudi!

"Skoro sve kratke sure (izuzev nekoliko objavljenih poslije Hidžre)", kao sto prenosi Et-Taberani od Ibn Mes'uda, "su kratke sure objavljene u Mekki, pa smo nekoliko godina proveli uceći ih, a nista nam drugo nije objavljivano."

Pravila za raspoznavanje medinskih sura

Svaka sura koja sadrži seri'atske propise i kazne je medinska.

Svaka sura u kojoj se spominju odredbe i propisi o džihadu je medinska.

Svaka sura u kojoj se spominju munafici je medinska. Primjedba: Sura EI-Ankebut je mekanska, ali se u njoj spominju munafici u prvih jedanaest ajeta pa se može ostati pri prethodnoj tvrdnji jer su ovih jedanaest ajeta o munaficima iz ove sure objavljeni u Medini.

Svaka sura u kojoj se spominju sljedbenici Knjige,židovi i krscani i rasprave sa njima je medinska.

Pored ovih pravila za raspoznavanje mekanskih i medinskih sura i ajeta, postoje i neke druge posebnosti po kojima se ove sure i ajeti razlikuju. Posebnosti mekanskih sura i ajeta:
- Kratki ajeti, upecatljiv stil, žestina izraza posebnih zvucnih efekata. - Pozivaju na temelje vjerovanja u Allaha i Sudnji dan. Prizori stanja drugog svijeta, prizori i opisi Dženneta i Džehennema, suda, mjerenje ljudskih djela.
- Prizori moralnih uzora, izlaganje etickih normi,ustrajavanja na dobru.
- Rasprave sa musricima (politeistima), obezvređivanje njihovih ubjeđenja.
- Mnostvo zaklinjanja.
- Motivi iz nacina života prethodnih naroda i poslanika koji su im dolazili.
Posebnosti medinskih sura i ajeta:
- Duže sure, duži ajeti, mirniji ton i stil miran i zakonodavan.
- Iznosenje argumenata u prilog vjerskih istina i obrazloženje propisa.
- Briga za stanje i odnose u zajednici - državi.
Mekanske i medinske sure i ajeti mogu biti:
a) cijela sura mekanska,
b) cijela sura medinska,
c) mekanska sura sa određenim brojem medinskih ajeta,
d) medinska sura sa određenim brojem mekanskih ajeta,
e) sure nejasna određenja,
f) objavljeno u Mekki, a sadrzajno medinsko,
g) objavljeno u Medini, a sadrzajno mekansko.


Medinskih sura ima dvadeset:

Sure nejasna određenja - mekansko-medinske sure
i ajeti (12 sura):

Ostalih 82 sure su mekanske.

Ostali komentari na ovaj ajet

   
Početna stranica
Administracija