ref autor komentar naslov datum
15:29 Mufti Shafi Usmani
Ruh(Duh) i Nefs(ličnost, ja)

Osvrt od strane Kadi Thana'ullah-a (rahmetullahi alejh)


Uvaženi komentatori vele da Ruh ima dvije vrste:(1) Viši (Ulwi) i (2) Niži (Sifli).Viši Ruh je lišen supstance(materije) i on je stvoren od Allaha Te'ala čije je poimanje suštine (realiteta) teško.Učitelji koji su obdareni otkrovljenjem(ahl al-Kashf) vide njegovu stvarnu poziciju iznad Trona ('Arš) jer je Ruh mnogo profinjeniji od 'Arša.I ovaj viši Ruh, viđen kroz otkrovljenje je predstavljen sa po pet stupnjeva viših i nižih nivoa.Njihov broj je pet i oni su :(1) Srce (Qalb), Duh(Ruh), Misterija(Sirr), Tajna(Khafi) (5)Najveća Tajna(Akhfa).Svi ovi stupnjevi (njih pet) zahvataju domenu Božanske naredbe (amr) koju Kur'an Časni spominje u ajetu:قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي (Reci:"Duh je po naredbi Gospodara mog..."19:85)

Što se tiče nižeg Ruha, on je od prefinjenog vapura (pare, izmaglice) koji iznikne iz kombinacije četiri elementa ljudskog tijela, koji su od vatre , vode, prašine i zraka, i ovaj niži Ruh se zove 'sebstvo'(ličnost, ja) Nefs.

Allah Te'ala je napravio ovaj niži Ruh , nazvan 'ja', ogledalom višeg Ruha spomenutog iznad.Ilustracija će ovu stvar uciniti jasnijom.Ako mi držimo ogledalo naspram sunca, onda, unatoč tome što je sunce veoma daleko, njegova refleksija ulazi u ogledalo.I zbog svjetla, ono takođe počinje sjati poput sunca.Ono čak prima i izvjesnu toplotu od sunca , koja bi mogla zapaliti komad odjeće.Ista stvar vrijedi za Viši Ruh.Iako je Ruh, zbog svoje čistoće i odvojenosti , veoma visoko na na uzvišenom mjestu, udaljen također,ipak njegova refleksija se prikazuje u ogledalu nižeg Ruha i prenosi stanja i efekte Višeg Ruha na njega.Kada se sami ovi efekti ukorijene u ljudskoj ličnosti, oni postaju znani kao sporedni dijelovi individualnog duha (Ruha).
Onda, ova niža forma duha identificirana kao Nefs ,naoružana stanjima i efektima koji su priskrbljeni od viših formi Ruha dolazi u kontakt sa mišićem srca u ljudskome tijelu.Ovaj kontakt (konekcija, veza) sam po sebi jeste drugo ime za Život.Jednom kada se Niži Ruh uveže sa ljudskim srcem, on u njemu ulijeva život i svjesnost koju priskrbljuje od Višeg Ruha,a onda ovaj Niži Ruh počinje cirkulirati kroz tanane vene i na taj način se širi tijelom pa stoga doseže svaki dio tijela.

Upravo ovo ulijevanje Nižeg Ruha u ljudsko tijelo je nazvano 'puhanje - udahnuće duha'(nafkh ruha) jer u sebi sadrži sličnost da puhanjem u nešto , tj dahom.
I , u ovom ajetu, Allah Te'ala pripisuje Ruh Sebi,On je rekao ن رُّوحِي (od Mog Ruha) tako da superioran status ljudskog duha između sve kreacije postaje dokaz, zbog toga što je došao u postojanje bez ijedne supstance(materije) , tj. samo Božanskom naredbom.Kao dodatak tome, ljudski ruh posjeduje jedinstvenu sposobnost da apsorbuje(upija) i manifestira(isijava) Božansko Svjetlo, sposobnost koju nema niti jedan ruh između svih stvorenja izuzev čovjeka.

Iako je prašina (zemlja) dominantan element u čovjeku kao stvorenju(zbog toga je čovjek kao stvorenje stvoreno i od 'blata') , realnost je da čovjek u sebi sadrži deset elemenata od kojih pet pripada svijetu stvorenog (alam al khalq) dok ostalih pet pripada svijetu Božanske naredbe(alam al-amr).Četiri elementa iz svijeta stvorenog(alam al-khalq) su vatra , voda, prašina i zrak.Peti element je prefinjeni vapur(para, izmaglica) koji se još naziva i niži ruh tj. nefs.Što se tiče pet elemenata iz svijeta Božanske naredbe(alem al-amr) oni su :(1) srce(i>qalb), (2) duh(ruh) , (3) Misterij(sirr), (4)Tajna (khafij) , (5) potpuno sakriveno , velika Tajna (akhfa).

Upravo zbog sposobnosti koje su utkane u ljudski model, čovjek je zaslužio naziv Božijeg namjesnika (khalif) , a sama sposobnost da apsorbuje Svjetlo čovjeku pomaže da spozna (zna) svoga Gospodara, naravno pri tome ne zaboravljajući na svoj pohod na putu ljubavi i čežnje spram Njega.Kao ishod tome jeste združenje (bivanje bliskim) sa Božanskim jer Poslanik s.a.v.s. je rekao "Svako će biti sa bilo kim koga voli".

Pošto ljudsko biće ima sposobnost da apsorbuje i manifestira Božansko Svjetlo , i pošto mu je data čast združivanja( u smislu blizine, a ne u smislu utapanja u Zat - Bit) sa Božanskim , došla je naredba Božanske mudrosti kojom je čovjek bivao objekt kojemu su meleki(anđeli) učinili sedždu.Rečeno je "padnite ničice pred njim" -29.
Ruh i Nefs 30/04/2008