31:29 Sferni oblik Zemlje. U cuvenoj raspravi Ibn Tejmije “Errisala El-Aršija” pobija stavove neoplatonskih filozofa, koji identificiraju Allahov prijesto sa devetom nebeskom sferom. U toku svog odgovora Ibn Tejmija diskutuje o pitanju da li je Zemlja okrugla, ili ravna. Ibn Tejmija piše: “Ta nebeska tijela su okrugla (istidaratul-eflak) kao što kažu astronomi i matematicari.
Naravno, Allah dž.š. kaže:
“I On je Taj koji je stvorio noc i dan i Sunce i Mjesec: Sve u orbiti plovi.” (Kur’an, 21:33)
U nekim ranijim poglavljima Ibn Tejmija diskutuje o tome zašto oni na drugoj strani Zemlje nisu ispod nas, kao što i mi nismo ispod njih. On piše: “Što se tice druge strane Zemlje, ona je zaokružena vodom. (Ibn Tejmija kao i drugi muslimanski ucenjaci iz njegovog vremena nije znao da postoje dvije Amerike i vjerovao je da je Stari svijet opkoljen okeanom). Nema ljudskih bica ili nešto slicno tome, na drugoj strani. Cak i ako bismo zamislili da ima bica i na drugoj strani Zemlje, oni bi takoder bili na njenoj površini. Oni na toj strani Zemlje nisu ispod onih na drugoj strani jer sva sfericna tijela okružuju centar tako da ni jedna strana sfericnog tijela nije ispod druge, niti je sjeverni pol ispod južnog pola. (Za razliku od zapadnjackih karata muslimanski kartografi su crtali svijet sa oznakom juga na gore).
U jednom drugom poglavlju Ibn Tejmija navodi da je Zemlja sfernog oblika.
Ebu Jala u svom radu “Tabakatal-Hanabillah” govori o opštoj saglasnosti (idžma) svih muslimanskih ucenjaka da je Zemlja okrugla. Ovaj konsenzus spominju ucenjaci druge generacije, bazirajuci se na Ibn Abbasovom objašnjenju ajeta 21:33 i drugim dokazima.
Danas možemo gledati u globus i odmah primijetiti da je Zemlja nešto nalik na loptu ili sferu. Kur’an donosi neke iskaze koji su muslimanske ucenjake naveli na zakljucak da je Zemlja sfericna, daleko prije njihovih evropskih protivnika. Dok je Evropa bila u mracnom dobu, smatrajuci da je Zemlja ravna ploca, muslimanski ucenici su koristili globus, proucavajuci Zemlju na islamskim univerzitetima.
Kako cilj Kur’ana nije bio da poucava nauci, Kur’an nije imao ni potrebu da eksplicitno kaže da je Zemlja sfericna. Ali, iz onoga što Kur’an spominje, navodi nas da o svijetu razmišljamo kao o globusu. Uzmimo npr. slijedece ajete:
“Zar ne vidiš da Allah daje da noc ude u dan i daje da dan ude u noc, a potcinio je Sunce i Mjesec, svakoje plovi roku odredenom - i da je Allah o onom šta radite Obaviješteni?” (Kur’an, 31:29)
“Allah okrece dan i noc.” (Kur’an, 24:44)
“I On je Taj koji je ucinio dan i noc uzastopnim.” (Kur’an, 25:62)
“I vidiš planine - misliš nepokretne su - a one defiluju defiliranjem oblaka.” (Kur’an, 27:88)
“Zavija nocu dan, i zavija danom noc.” (Kur’an, 39:5)
Rijec “zavija” u gornjem ajetu je prijevod arapske rijeci kevvere, koja se koristi za opis namotavanja turbana oko glave. Da bi ovaj navod u potpunosti razumjeli, citaoci Kur’ana moraju razmišljati o Zemlji kao sferi.
Isto tako, da biste u potpunosti razumjeli ovaj navod iz Kur’ana, uradite slijedeci eksperiment. Treba vam izvor svjetlosti i globus. Sve to namjestite u mracnoj prostoriji. Neka izvor svjetlosti simulira Sunce. Primjetite da je samo polovina globusa obasjana. Druga polovina je u mraku. Polovina svijeta ima dan, a druga polovina ima noc. Prisjetite se da Zemlja neprekidno rotira oko svoje ose i da jedan pun okret napravi za 24 sahata. Polahko zaokrenite globus da simulirate ovu rotaciju. Primijetit cete kako se globus okrece, dan se pomjera oko globusa da bi zabijelio na drugoj strani svijeta. Noc takode putuje oko globusa da bi drugoj polovini svijeta ponudila odmor.
Dan i noc se trajno navijaju oko Zemlje sa jednim stepenom medusobnog prodiranja. To je tacno ono što vide astronauti pri svojim letovima.
Ovaj proces stalnog zavijanja, ukljucujuci zadiranje jednog sektora u drugi, izražen je u Kur’anu kao da je koncept o okrugloj Zemlji bio poznat u to vrijeme, što, ocito, nije bio slucaj.
Kako da objasnimo prisustvo ovoga znanja u Kur’anu? Ono sigurno ne odražava naucni nivo tog vremena, ali je sigurno pomoglo muslimanskim ucenjacima da pojme Zemlju u njenom stvarnom obliku.
“On je samo Opomena svjetovima.
A sigurno cete saznati vijest njegovu nakon (izvjesnog) vremena.” (Kur’an, 38:87,88)