Sura Et-Tekasur

102:1 ~ Zaokuplja vas nastojanje da što imucniji budete

 

Autor :Imam Taberi

~ 8/22/2010

Tema:Kur'an i Kur'anske sure(poglavlja)
 

Sura Et-Tekasur je obljavljena u Mekki i ima osam ajeta.

Uzvišeni kaže: O ljudi zauzima vas nastojanje da skupite što više imetka i to vas odvraća od pokornosti Allahu i od onoga što će vas spasiti od Njegove srdžbe.

Zaokuplja vas nastojanje da što imućniji budete-sve dok grobove ne naselite. Katade veli: ''Ljudi bi govorili: imamo više imetka od tih i tih a nisu primjećivali da svaki dan neko od njih preseli na onaj svijet. Tako mi Allaha nisi prestali biti u tom stanju sve dok nisu svi pomrli''. On također veli: ''Govorili su: imućniji smo od tih i tih ljudi sve dok nisu radi toga umrli u zabludi''. Mutarref bin 'Abdullah Eš-Šuhajr prenosi da je njegov otac došao kod Poslanika, s.a.v.s., u trenutku dok je učio ovu suru pa je Poslanik, s.a.v.s., nakon toga rekao: ''Sine Ademov, tebi od ovog svijeta ne pripada do ono što si pojeo i tako uništio, ono što si obukao i poderao i ono što si podijelio kao sadaku i sačuvao za onaj svijet''. Ubejj bin Ka'b veli: ''Sljedeće Poslanikove riječi smo smatrali Kur'anom: Kada bi sin Ademov imao dvije doline pune imetka poželio bi da ima treću dolinu. Ljudsku utrobu ne može napuniti do prašina. A Allah prima pokajanja onih koji Mu se kaju'' sve dok nije objavljena ova sura''.

A ne valja tako saznat će te svakako!, tj. ne priliči vam da tako postupate, tj. da vas obuzima želja za natjecanjem u imetku.

I još jednom, ne valja tako! saznat ćete sigurno!, tj. saznat ćete da to nije valjalo kada nastanite svoje grobove o vi koje je želja za imetkom toliko obuzela. Malo ste dobrih djela uradili jer je vas silna želja za skupljanjem imetka odvratila od pokornosti prema vašem Gospodaru. Ajet je ponovljen dva puta jer su Arapi imali običaj, da kada žele nekome žestoko priprijetiti, ponove jednu riječ nekoliko puta. Dahhak veli: ''A ne valja tako saznat će te svakako!'' se odnosi na nevjernike, a ''I još jednom, ne valja tako! saznat ćete sigurno!'' se odnosi na vjernike''.

Ne valja tako neka znate pouzdano, ne valja da vas želja za imetkom tolikom silinom obuzima. Znajte pouzdano o ljudi da će vas Allah, dž.š., ponovo proživjeti na Sudnjem danu nakon što umrete iz vaših grobova. Neka vas želja za imetkom ne odvrati od pokoravanja Allahu, dž.š.. Natječite se u obožavanju Njega Uzvišenog. Trudite se da izvršavate Njegove naredbe i klonite se Njegovih zabrana. Klonite se dunjaluka iz brige prema sebi od Allahove kazne.

Džehennem ćete vidjeti jasno!-i još jednom doista ćete ga vidjeti očigledno!, tj. o vi koji ste Allahu druga pripisivali.

zatim ćete toga dana za sladak život biti pitani sigurno -, tj. zatim će vas Allah, dž.š., pitati o blagodatima u kojim ste uživali na ovom svijetu: o imetku koji ste posjedovali, šta ste radit toga imetka radili, kako ste ga stekli, radi čega ste ga stjecali i kako ste sa njim postupali? Učenjaci se razilaze o blagodatima za koje ćemo biti pitani na Sudnjem danu. Neki kažu: Te blagodati su sigurnost i zdravlje. To mišljenje zastupa Ibn Mes'ud, 'Abdullah, Mudžahid, Sufjan i mnogi drugi. Drugi kažu: Značenje ovog ajeta je da će biti pitani o blagodatima koje im je Allah podario kao što su sluh, vid i zdravlje tijela. To mišljenje zastupa ibn 'Abbas koji kaže: ''Te blagodati su zdravlje tijela, sluh i vid. Allah, dž.š., će Svoje robove pitati u šta su iskoristili ove blagodati a On najbolje zna. Na to upućuju riječi Uzvišenog iz sure El-Isra gdje kaže: ''I sluh, i vid, i razum, za sve to će se zaista odgovarati''. Isto mišljenje ima i El-Hasen. Jedni pak smatraju da se to odnosi na zdravlje. To je mišljenje Ebu Dža'fera. Jedna skupina učenjaka smatra da se u ajetu misli na neke vrste hrane i pića kojima se čovjek hrani i poji. Bukejr bin 'Atik kaže: ''Vidio sam kako je Sei'd bin Džubejr popio napitak od meda a zatim je rekao: ''Ovo je blagodat za koju će te biti pitani''. Džabir bin 'Abdullah kaže: ''Došao nam je Allahov Poslanik, s.a.v.s., u društvu Ebu Bekra i 'Umera, r.a., te sam ih počastio s hurmama i napojio ih vodom pa Poslanik, s.a.v.s., reče: ''I ovo spada u blagodati za koje ćete biti pitani''. Ebu Hurejre, r.a., pripovijeda: ''Dok su jedne prilike Ebu Bekr i 'Umer, r.a., sjedili došao im je Poslanik, s.a.v.s., i upitao: ''Šta vas je natjeralo da sjedite na tom mjestu? Oni mu odgovoriše: ''Glad''. Poslanik, s.a.v.s., reče: ''Tako mi Onoga koji me je poslao sa istinom i mene muči ista stvar''. Oni zatim zajedno krenuše dok ne dođoše do kuće jednog ensarije. Dočeka ih njegova žena pa je Poslanik, s.a.v.s., upita: ''Gdje je domaćin? Ona mu odgovori: ''Otišao je da nam donese vode''. Ensarija se ubrzo zatim pomoli noseći posudu s vodom i kad ih vidje izrazi im dobrodošlicu i reče: ''Niko danas od mene nema bolje i vrjednije goste''. On okači posudu s vodom na granu obližnje palme. Zatim uze nož s namjerom da zakolje neko hajvanće a Poslanik, a.s., mu reče: ''Nemoj klati onu koje se muzu''. Enasarija zakla jare i oni se počastiše s njegovim mesom. Allahov Poslanik, s.a.v.s., reče: ''Bit ćete pitani o ovim blagodatima na Sudnjem danu. Iz vaših kuća vas je istjerala glad i niste se vratili dok vam Allah, dž.š., nije podario ovo a ovo spada u blagodati''. Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: ''Prvo za što će čovjek biti pitan na Sudnjem danu od blagodati je to da će mu se reći: ''Zar nismo podarili zdravlje tvome tijelu i dali ti da piješ hladnu vodu? Ebu Umame veli: ''Blagodati za koje ćemo biti pitani na Sudnjem danu su: pšenični hljeb i pitka voda''.

Imam Taberi veli: ''Ono što ja smatram za ispravno je to da će Allah, dž.š., pitati Svoje robove o svim blagodatima ne izuzimajući ni jednu od njih nego će ih pitati za sve što im je podario''.

Prema tefsiru:
Džami'ul-bejan 'an te'vili aji-l-Kur'an.
Imam Taberi rhm.

Priredio:
hfz. Zijad ef. Dervić
Fakultet Kur'ani-Kerima