Tri vrste nefsa

75:2 ~ i kunem se dušom koja sebe kori.

 

Autor :Mufti Shafi Usmani RA

~ 3/20/2008

Tema:Tasawuf ~ sufizam ~ duhovnost
 

Prethodno tumačenje nefs-i-levame obuhvaća i nefs-i mutmeine. Ova dva izraza su nazivi za bogobojaznog čovjeka (osobu).

U sufijskoj terminologiji susrećemo se sa sljedećim konceptom. Plemeniti sufije kažu da čovjekova priroda prolazi kroz tri stadija ljudskog razvoja.
Prvi stadij je poznat kao nefs-i amare, duša koja sebe iskušava (zlu), kako Časni Kuran' kaže:


إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ

'...ta duša je sklona zlu...[12:53]'


Drugi stadij u razvoju je poznat kao nefs-i levame, duša koja sebe kori – može se prevesti kao samokritička svjesnost (savjesnost).
Prvi stadij se razvija u drugi kada putnik pokaže ispravnost (pravičnost) te pokaže napredak u rijadah, asketskoj disciplini i mudzahadah, duhovnoj borbi. Ova osoba (duša) je svjesna svojih nedostataka. Ona žali zbog svojih zala (grijeha) i mana, ali nije potpuno odvojena od njih.

Treći i najviši stadij u razvoju je poznat kao nefs-i mutmeine, smirena duša. Duša dolazi na ovaj stadij kada iskazuje ispravnost (pravičnost) te postigne Božansku bliskost i primjenjuje šerijat toliko čvrsto da on postaje njezina priroda, koja mrzi sve što je suprotno šerijatu. Naziv duše na ovom stadiju je mutmeine.