Osvrt na doktrinsko znacenje riječi Zann

2:78 ~ Neki od njih su neuki, oni ne znaju za knjigu, nego samo za gatke, i oni se samo domišljaju.

 

Autor :Mufti Shafi Usmani RA

~ 3/17/2008

Tema:Tekstualne analize
 

Ajet 2:78 govori da nepismeni jevreji slijede svoj "Zann", tj. svoje fantazije i pretpostavke.Neki ljudi ne obraćaju pažnju na kontekst u kojem se ova riječ upotrebljava , i dolaze do pogrešnog zaključka -> da nije legitimno prihvatati niti slijediti bilo kakav zaključak koji se oslanja na Zann(pretpostavku, permisu),a takvi uvijek prevode ovu riječ kao "fantaziranje".Nema sumnje da je ovo jedno od leksičkih značenja ove riječi , ali nije jedina.

Hajde da vidimo kako Kur'an koristi riječ Zann na tri načina:
(1)Da potvrdi sigurnu(savršenu, potpunu) izvjesnost(uvjerenje)
koji su uvjereni(al-lazina jazunnuna) da će pred Gospodara svoga stati i da će se Njemu vratiti(2:46)
(2) Da potvrdi veliku sličnost između dvoje(ili više)
A onome od njih dvojice za koga je znao(wa qala lil-lazi zanna, tj. od dvoje 'sličnih',gdje je jedan od 'sličnih' izvjesan )da će spasen biti reče: "Spomeni me gospodaru svome!’ – ali šejtan učini te on zaboravi da ga spomene gospodaru svome, i Jusuf ostade u tamnici nekolike godine(12:42)
(3)Da potvrdi pretpostavke zasnovane na fantazijama - kao sto je u ovom ajetu(2:78) slučaj.


Zann koji nam Časni Kur'an zabranjuje da slijedimo je onaj iz treće vrste.Ovaj ajet osudjuje Jevreje koji slijede ovakve vrste Zann-a ,tj. pretpostavki zasnovanih na fantaziranju koje nije podržano validnim(pravilnim) argumentom, ili ide protiv samog validnog (pravilnog) argumenta.

Naprotiv, nužno je slijediti Zann iz prve dvije vrste (1)i(2).Kada se određeni hadisi ili određeni argumenti kao i zaključci u Šerijatu opisuju kao 'oslanjanje na Zann', to se odnosi na drugu vrstu (značenje) (2) upotrebe ove riječi.Nema čovjeka koji može izbjeći ovakvu vrstu Zann-a u bilo kojoj sferi života, a i Šerijat od nas traži da takve vrste Zann-a prihvatimo i slijedimo.
Određeni ajeti Časnog Kur'ana naravno da zabranjuju slijeđenje određene vrste Zann-a , ali koristiti ovu zabranu na sve slučajeve (upotrebe riječi Zann) , i koristiti ovaj ajet da bi se odbili legitimni argumenti i pretpostavke Šerijatski zasnovane na Zann-u , je samo potvrda bahatosti i neukosti spram Časnog Kur'ana.