Vrste objava u Kur'anu
U Kur'anu se izraz wahj upotrebljava kao vid obraćanja Allaha, Gospodara svjetova, raznim vrstama Svojih stvorenja.Tako se izraz el-wahj upotrebljava kada se Allah,dž.š., obraća Univerzumu,Zemlji,melekima,Poslaniku,pčeli, ali i kao saobraćanje šejtana sa svojim prijateljima između ljudi,kao i obraćanje ljudi jedni drugima na način simboličnog komuniciranja, slično telepatskim ili parapsihičkim metodama odnosa među ljudima, a na kraju kao posebna vrsta objave-nadahnuća od strane Allaha dž.š., pojedincima ljudske vrste.
1. Objava Nebesima na način različit npr. od načina spomenutih u Kur'anu kao:
41:12, 16:3, 16:40, 2:117, 55:29, 41:11
2. Objava Zemlji.Izdavanje posebnih zapovjedi Zemlji da svjedoči o onome što se na njoj događalo.
99:1-5
3. Objava u smislu usmjeravanja instinkta kod životinja
16:68-69
4. Posebna vrsta nadahnuća, inspiracija odabranim ljudima
U ovom smislu riječ el-wahj se upotrebljava kada Allah, dž.š., pokazuje odabranim ljudima šta trebaju uraditi na Zemlji u određenom trenutku ili u posebnoj situaciji.Takav primjer navodi se u slučaju majke Musaa a.s., i učenika Isaa a.s.
5:111, 28:7,
5. U Kur'anu je riječ wahj upotrebljena u situaciji kada se čovjek obrača drugim ljudima, kao u slučaju obraćanja poslanika Zekerijja a.s. svojim sljedbenicima, u smislu snažne sugestije , govorom bez riječi.Kada se pred njima pojavio iz hrama , svi su odmah znali šta trebaju raditi.
19:11
6. Allah , dž.š., neke naredbe melekima daje oblikom wahja
8:12,
7. Riječ wahj je u Kur'anu upotrebljavana kada šejtani preko ljudi i džina, ili pojedinaca unutar ljudske vrste koji su šejtanovi prijatelji i sljedbenici, jedni drugima govore varljive ali lijepe sugestije.
6:112, 6:121,
Wahj je ,dakle, poseban vid obračanja Allaha, dž.š., nebesima , Zemlji, melekima, ljudima ili životinjama što ne znaći da Allah, dž.š. nema i druge načine obraćanja, naredbi i govora.Kada ljudi (poslanici) saobračaju sa svojim sljedbenicima ili narodom ili kada Allah , dž.š., saobraća sa odabranim ljudima wahjom to takođe ne znači da oni nemaju i druge oblike komuniciranja.Isto se može reći za oblike komuniciranja između šejtana i njihovih prijatelja i sljedbenika među njima.
Iz različitih situacija u Kur'anu i načina na koji je upotrebljena riječ wahj vidimo da oba riječ ima više značenja i oblika.Sigurno nije isti oblik wahja kada se Allah, dž.š. obrača pčeli , majci Musaa a.s. , melekima, sljedbenicima (učenicima) Isaa a.s. , nebesima, Zemlji , poslanicima , kao ni kada se šejtan nekim posebnim oblikom wahja obraća svojim sljedbenicima.Očigledno je da su ovi nabrojani oblici wahja različiti i da je ova riječ upotrebljavana u različitim kontekstima, uglavnom zadržavajući svoje osnovno značenje koje bi se moglo svesti na sljedeće:
- Brz simboličan i poseban znak
- Tajni govor među dvojicom
Allahova objava (el-wehj) poslanicima može se definisati kao:Govor (Riječ) Uzvišenog Allaha objavljena/spuštena/ nekom od Allahovih poslanika.
Šejh Muhammed Abduhu ovaj termin u Knjizi Poslanica o tevhidu definira kao:
"Čista spoznaja/ sugurno saznanje el-jekin/ koje određena osoba osjeti u sebi sa sigurnim saznanjem /jekinom/ da je spoznaja od Allaha , bilo da se spoznaja dogodila uz posredovanje ili bez njega"
8. Objava poslanicima
Objava od Allaha Njegovim poslanicima događala se posredno ili neposredno.
a) Objava bez posrednika
1. Poslanikova istinita snoviđenja
Da istiniti snovi kod poslanika jesu objava koja se mora slijediti i izvršavati dokazuje kur'ansko kazivanje o Ibrahimu a.s.:37:102-106
2. Objava kao izravan govor između Allaha i Njegova Poslanika.Poslanik ne vidi Allah jer se govor odvija "iza zastora" 7:143, 4:164
Muhammed a.s. je na ovaj način govorio sa Allahom, dž.š., na Mi'radžu, kao što prenose mnogi sahih /vjerodostojno preneseni/ hadisi
b)Objava poslaniku preko posrednika(meleka)
1. Melek poslaniku prenosi objavu zvuku sličnom "brujanju zvona" ili zujanju pčela.
2. Melek se pojavljuje u svom naravnom - autentičnom obliku meleka, a poslanik ima snagu i sposobnost da ga takvog vidi, kao što se , prema mišljenju mnogih autoriteta, dogodilo Muhammedu a.s., prilikom prve objave i na Mi'radžu.
3. Polaganje istina(poruke) Poslaniku na srce
4. Pojava meleka objave u liku čovjeka , kao što se navodi u mnogim sahih hadisima.
Iz nekih hadisa se razumije da je Muhammed a.s. primio Objavu tako da mu se pojavio melek donoseći Objavu u obliku brujanja zvona ili zujanja pčela.U tom slučaju Poslanik ne vidi meleka.
U drugom slučaju melek se pojavi Poslaniku u obliku čovjeka.
Što se tiče hadisa u kojima se navodi da se melek pojavi u svom naravnom- izvornom obliku , kao i prilikom prve objave ili na Mi'radžu, mnogi smatraju da je slučaj obajve posredtvom meleka bilo da se melek pojavi u liku čovjeka ili u svom naravnom obliku.Kao što je objava koja se stavlja na srce , kod mnogih, jedan od navedenih vidova objave a nije poseban način.
Svi ovi vidovi objave navedeni su u Kur'anu u sljedećem ajetu:
Nijednom čovjeku nije dato da mu se Allah obraća osim na jednom od tri načina: nadahnućem, ili iza zastora, ili da pošalje izaslanika koji, Njegovom voljom, objavljuje ono što On želi. - On je, zaista, Uzvišen i Mudar! 42:51,
42:51
Muhammed a.s. primao je objavu na izravan način:
a)Istinitim snovima - no Kur'an nije primao na ovaj način
b)Imao je razgovor bez posrednika sa Allahom , dž.š., na Mi'radžu.
Objavu je , također, primao i posredstvom meleka:
Ne vidi meleka, ali mu melek donosi objavu u vidu brujanja zvona ili zujanja pčele i to je Poslaniku bio najteži oblik objave Kur'ana.Osim toga, melek je dolazio Muhammedu a.s. u vidu i liku čovjeka , kako to navode brojni sahih hadisi u zbirkama Buharije i Muslima.
Pojava meleka u naravnom obliku, kao i stavljanje poruke Poslaniku na srce, mnogi ne smatraju posebnim vidovima oObjave, več ih podvode pod ova dva, prethodno spomenuta, vida.Međutim drugi smatraju da su i ova dva vida (u melekovom naravnom obliku, i na srce) zasebni vidovi Objave.